Sabtu, 31 Oktober 2015

PERISTIWA DI KELANTAN

·         Kelantan
·         Penentangan dilakukan oleh Tok Janggut.
·         Penentangan terhadap penjajahan British berlaku di Paser Putih pada tahun 1910 apabila British memperkenalkan Sistem Penasihat British.
·         British memaksa penduduk tempatan menerima pakai sistem cukai yang diperkenalkan.
·         Tok Janggut membantah pelaksanaan sistem ini dan bertindak enggan membayar cukai.
·         Bantahan Tok Janggut enggan dilayan Pegawai Daerah Paser Putih yang telah mengarahkan pihak polis menangkap tok Janggut tetapi gagal.
·         Pada tahun 1915, Engku Besar Jeram, Tuan Ahmad, Penghulu Adam, Haji Said, Che Ishak, dan rakyat tempatan menyerang Pasir Putih dan berjaya menawannya.
·         Sebuah kerajaan telah dibentuk dengan Engku Besar Jeram sebgai Raja, Tok Janggut sebgai perdana menteri dan Che Ishak sebagai pegawai daerah.
·         Dengan menggunakan nama Sultan Kelantan, British membawa masuk pasukan tentera dari Negeri-negeri Selat bersama kapal perang H.M.S Cadmus yang mendarat di Tumpat.
·         Pada Mei 1915 British menyerang Tok Janggut yang berkubu di Saring.
·         Serangan British yang tersusun dengan penggunaan senjata yang lebih moden berjaya melumpuhkan perjuangan Tok Janggut dan pengikutnya.
·         Tok Janggut terkorban dalam serangan tersebut dan mayatnya telah diarak ke seluruh pekan Kota Bharu sebelum digantung di pasar dalam keadaan kepala di bawah dan kaki ke atas.

·         Tindakan ini merupakan amaran kepada masyarakat tempatan yang berani menentang British.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan