Selasa, 3 November 2015

IKTIBAR

IKTIBAR DARIPADA PERJUANGAN TOKOH

i. Tanpa ilmu pengetahuan kita mudah dipermainkan oleh pihak yang lebih maju yang cuba mengambil kesempatan. Perpecahan dalam kalangan masyarakat akan memudahkan musuh-musuh luar menguasai kita. Sikap mengutamakan kepentingan diri dapat menggagalkan perjuangan untuk memartabatkan bangsa.  Pihak-pihak luar  hanya akan mengambil kesempatan jika kita berada dalam keadaan yang lemah. Kita perlu menghadapi musuh dengan menggunakan kekuatan akal fikiran iaitu ilmu dan bukannya kekuatan tenaga.Perebutan kuasaakan menjadikan kita sentiasa berpecah-belah. Kita hanya akan menjadi bangsa yangbermaruah jika kita bersatu padu dan mempunyai kekuatan ekonomi. Tanpa kekuatan ekonomi kita akan mudah terpedaya dengan bantuan dan tawaran yang diberikan pihak musuh.

ii. Kita patut mencontohi pemimpin tempatan masa lampau yang mempunyai semangat juang yang kental. Kita patut belajar daripada sifat pemimpin masa lampau yang tidak mudah berputus asa dalam perjuangan.Sifat tersebutlah yang menyebabkan mereka gigih berjuang hingga mencapai kejayaan.
Kita juga patut mencontohi sikap pemimpin tempatan yang mematuhi ajaran agama.Mereka berani menegakkan kebenaran.Mereka menolak pengenalan sistem cukai dan undang-undang British kerana pembaharuan tersebut bercanggah dengan budaya dan nilai tempatan.Mereka memiliki jati diri yang tinggi menyebabkan mereka tidak mudah menerima pengaruh luar.
Kita patut mencontohi sifat pemimpin masa lampau yang mempunyai semangat setia negara yang tinggi menyebabkan mereka sanggup berkorban untuk bangsa dan tanah air.Mereka sedia mempertahankan kedaulatan tanah air walaupun menghadapi pelbagai halangan daripada pihak British.
Kita patut mencontohi sifat pemimpin tempatan yang mempunyai disiplin yang tinggi menyebabkan mereka dapat mewujudkan kerjasama antara pemimpin dengan pengikutnya.



55 ulasan:

  1. kemah doh tu....cume kalu boleh wi banyok sket...bereh

    BalasPadam
  2. AHH INI game mobile legend kh?

    BalasPadam
  3. Memudahkan saya membuat kerja pbl projek

    BalasPadam
  4. saya dapat merujuk iktibar melalui cikgu izatulhanim blogspot

    BalasPadam
  5. Terbaik la senang sikit nak buat kerja

    BalasPadam
  6. Terima kasih Cikgu mohon maaf mintak berkat doa kan kami cikgu kami sayang Cikgu

    BalasPadam
  7. Tahu x dosa kau boleh mengakibat kan seseorang itu masuk neraka you nowww about this😾😾😾😾😾

    BalasPadam
  8. terima kasih....ni sangat membantu....sy nk pinjam untuk buat rujukan .....tq

    BalasPadam
  9. sbb org mcm ni la Malaysia mhupun Dunia sekali dpenuhi oleh sampah....yup itulh smpah masyarakat...insaf la, nk kiamat dah....bnykkan ilmu pengetahuan tu supa x terpedaya

    BalasPadam
  10. Bagaimanakah akhbar majlis dan utusan melayu memainkan peranan penting dalam menyemarakkan semangat nasionalisme di negara kita?????

    BalasPadam
  11. Wow,mantap ah‼️✨

    BalasPadam
  12. esei untuk peristiwa penentangan Mat Salleh blh tak ?

    BalasPadam
  13. Terbaik.isinya pun lengkap jugak.

    BalasPadam