Ahad, 1 November 2015

JIKA SAYA SEORANG PEMIMPIN NEGARA

Seandainya saya diberi amanah sebagai pemimpin Negara pada satu masa nanti, saya akan berusaha mempertahankan kedaulatan Negara daripada dijajah semula seperti mana zaman sebelum Kemerdekaan. Justeru itu,, bebearapa langkah akan saya lakukan antaranya ialah menegukuhkan lagi Kempen Mencintai Negara terutama dikalangan pemuda-pemudi bangsa . Ini kerana lapisan ini yang menjadi pelapis kepada kepimpinan Negara masa hadapan.
Kepimpinan daripada teladan, iaitu sebagai pemimpin saya terlebih dahulu akan mengamalkan dan mempraktikkan prinsip –prinsip Rukun Negara. Semoga dengan itu masyarakat akan mentaati perlembagaan Negara serta Institusi Beraja. Keadaan ini pasti mewujudkan Negara yang harmoni.
Institusi pendidikan merupakan satu saluran untuk saya mempertahankan kedaulatan dengan Negara dengan menerapkan nilai murni dan cinta akan Negara dalam melalui matapelajaran tertentu seperti dalam subjek sejarah, sivik dan kewarganegaraan.
Melalui kesedaran yang telah disuburkan dalam jiwa masyarakat, saya akan  menganjurkan lebih banyak program-program yang menarik penglibatan belia secara sukarelawan, ini juga secara tidak langsung memelihara perpaduaan Negara.
Selain itu, mengalakkan pihak-pihak yang berkait rapat dengan pendidikan seperti sekolah mahupun institusi pendidikan kerajaan mahupun swasta untuk memperhebatkan pameran-pameran berkaitan sejarah Negara mampu mempertahankan kedaulatan dengan dengan menyemai rasa cinta akan tanah air. Malahan, pihak-pihak ini juga perlu menerbitkan buku tentang tokoh-tokoh kebanggaan Negara untuk dikenang jasa dan pengorbanang mereka.

Seterusnya, saya akan berusaha memperkukuhkan jati diri, pegangan agama dan adat setiap lapisan masyarakat, kerana dengan hal ini akan melahirkan masyarakat yang tahu menghargai bangsa dan Negara. Malahan akan sanggup berkorban demi agama, bangsa dan Negara.

26 ulasan:

  1. Terima kasihh🌹

    BalasPadam
  2. Banyak nya thanks for note sejarah

    BalasPadam
  3. it's very nice an very help me for note sej....Tq

    BalasPadam
  4. 😊so helpful and useful for my studies👍well done😉

    BalasPadam
  5. 😊so helpful and useful for my studies👍well done😉

    BalasPadam
  6. 😊so helpful and useful for my studies👍well done😉

    BalasPadam
  7. So helpful for me.. Tq n i want your permission to take a bit a little your idea to finish my hw.. Tqsm

    BalasPadam
  8. Wow this is a superb essay it helps me a lot to do my sejarah homework ... Thank you so much 😎

    BalasPadam
  9. thank you! totally helped me a lot

    BalasPadam