Ahad, 1 November 2015

SEMANGAT NASIONALISME

Semangat Nasionalise penting dalam mencorak kejayaan dan kemajuan sesebuah Negara. Antara langkah atau cara semangat Nasionalisme yang sering dizahirkan oleh masyarakat ialah mengamalkan prinsip-prinsip Rukun Negara. Pengamalan prinsip ini pasti dapat memelihara corak hidup demokratik serta berjaya membina masyarakat yang adil bersikap liberal dalam sesebuah masyarakat yang progresif.
Selain itu, kepercayaan kepada Tuhan melahirkan masyakat yang berpegang teguh kepada ajaran agama masing-masing yang akhirnya berjaya mewujudkan masyarakat yang berbilang kaum yang menghormati amalan kebebasan beragama dalam masyarakat yang majmuk.
Sikap menunjukkan taat setia kepada Raja &  Negara. Rakyat memandang tinggi kepada institusi Beraja dan Raja menjadi simbol penyatuaan rakyat serta pelindung hak keistimewaan peribumi.

Sentiasa menghormati undang-undang dengan tidak melakukan kesalahan di sisi undang-undang dengan sengaja dan sentiasa mendaulatkan undang-undang yang akhirnya mampu mewujudkan keamanan dan kedamaiaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan